maandag 14 januari 2013

Mentale beïnvloeding


Beïnvloeden van het gedrag van anderen

Door de eeuwen heen is de mens geneigd anderen te willen beïnvloeden. Kan dit echter ook op een stiekeme mentale manier en in hoeverre is dit verantwoord?

Er is onderzoek gedaan met goed bestudeerbare maar lichte beïnvloedingen. Dit is dus mogelijk bevonden in vrij wetenschappelijke testen.

Uitgebreidere testen zijn gedaan door het project DMILS (Direct mental influence on living systems)

Er zijn ook onderzoekingen gedaan door Cleve Backster door een leugendetector op planten aan te sluiten. Ook deze testen waren positief en wezen ook op een soort bewustzijn (of leven) bij planten.

Dat er met de geest ook invloed kan uitgeoefend worden op materiële objecten is zelfs nog het gemakkelijkst bestudeerbaar door psychokinetische mensen. Ze zijn helaas zeldzaam maar het feit dat ze scherp onderzocht zijn geldt als maatstaf. Als enkelen dat kunnen is het gewoon mogelijk.

Ook komt het spontaan voor bij sommige mensen die bijv. geen uurwerk kunnen dragen. Dit gaat na korte tijd defect. Dit komt bijvoorbeeld meer voor na een bijna doodervaring als na-effect ervan.

De vraag omtrent dit topic is dus niet of iemand je kan aanvoelen, maar of je ook iemand of iets bewust kan beïnvloeden. Natuurlijk kan niet iedereen dit die dit zou willen, maar zullen er ook begaafden zijn die daar beter in slagen.

In hoeverre deze beïnvloeding boven iemands vrije wil uitsteekt en hoe krachtig men iemand kan beïnvloeden en in welke toestanden dat best lukt, is een ethisch vraagstuk dat gemakkelijk te veroordelen is. Nochtans worden we hele dagen beïnvloed door getrainde verkopers, reclame die daarvoor speciaal ontworpen is, fotografische technieken en andere meer subliminale technieken die rechtstreeks op het onderbewustzijn werken (bijv. gelukkige en lachende mensen op een reclamefoto voor poetstaken of karweien die we anders niet graag doen). Deze hebben alle de bedoeling iemand te beïnvloeden. Dit is bijna uitsluitend gericht om meer winst te maken door het koopgedrag te beïnvloeden.

Men kan dus gewoon ook de vraag stellen in hoeverre dit allemaal nog wel verantwoord is. We staan er niet bij stil omdat we met reclame zijn opgegroeid die doelbewust ontworpen is om te verkopen.Soms kopen we dingen die we niet nodig hebben maar die we toch willen hebben.

Je kan dan ook de vraag stellen in hoeverre we dingen beïnvloeden die we niet willen door negatieve gedachten.

Opmerking: "probeer niet de loterij of lotto te winnen want die is ontworpen om de kans veel kleiner te maken dan het lijkt". Zo kunnen organisatoren van dergelijke systemen op hun twee oren slapen, ze maken alleszins winst. Hun voordeel is dat erg weinig mensen iets van kansberekeningen kennen. Voor Lotto is de kans ongelooflijk klein. Dat ze deze er moesten bij vermelden zouden ze geen enkel formulier verkopen.Toch zie je op iedere reclame ervoor dolgelukkige mensen.

Bron: Users.telenet.be/aura.oasis via Wereldgeheimen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten